Na 6 maanden eindelijk de remplaat van de 3HW weer opgepakt.
Natuurlijk heeft iedereen bij een project een klok gave remanker plaat waar de remgaffel zonder speling op de gaffel bout zit, de gaffel bout zit natuurlijk zonder speling in de lager bus, de remschoenen zijn natuurlijk perfect passend zo ook de veren die er uiteraard bij zitten, Ook de nok die in het frame valt is niet uitgeslagen en de waterkeerrand op de plaat is natuurlijk helemaal onbeschadigd en verder zit alles keurig vlak en uitgelijnt in het midden van de remtrommel.
Welnu bij mij zijn alle genoemde onderwerpen niet perfect en hebben de nodige tijd gekost om weer een fatsoenlijke remanker plaat te krijgen.
We hadden eerder de plaat al gevlakt. De midden doordrukking lag niet in lijn met de de totale plaat waardoor je remschoenen al scheef gaan trekken in de trommel. De nok voor in het frame hebbe we opgelast en weer fatsoenlijk vierkant gefreest. De remgaffel bout heeft een compleet nieuwe lagerbus gekregen ( makkelijker dan een bus erin maken ..)
we hebben nieuwe /oude remschoenen gescored bij Brammetje en meneer van Ee uit Barneveld heeft er lekkere zachte remvoeringen van 6 mm op gelijmd. Deze rem voeringen maken we op maat door de schoenen op de remanker plaat te zetten en deze hele handel op een prop in de draaibank te zetten. Vervolgens laat je de draaibank in dubbel werk langzaam draaien en draai je de voeringen af totdat ze bijna in de trommel passen. net voor dat je op maat bent stel je met de remgaffel bout de schoenen iets naar buiten (zorg met een moer en ringen dat de bout klemt. Zo krijg je de ideale straal van je remtrommel.
Vandaag uit een plaat staal van 6 mm en 20 cm rond de waterkeerrand gedraaid die op de ankerplaat zit gepunt-last.
toch even 4 uur mee bezig geweest maar het resultaat is wel bevredigend :
20 cm rond 6mm dik plaatje van buurman Bart |
op prop vast zetten en dan maar draaien. wel een gepiep zo aan de rand |
na een vuilnis bak vol met spanen een 1 mm dik randje van 182 mm x 20 mm gedraaid let op de nieuwe gaffel bout lager bus |
nu eerdaags even punt lassen zoals het origineel |