woensdag 1 november 2017

Triumph 3HW wielen spaken

door Ruud,

Het bijgeleverde achterwiel had een zwaar leven gehad in de afgelopen 70 jaar.  Er waren al eens wat spaken vervangen, de resterende originele waren flink ingeroest, dus vervangen van de spaken was het devies.
Eerst maar eens wat foto's nemen en op papier opschrijven hoe de spaken erin zaten. Dit bleek 1 jaar later nog steeds duidelijk te zijn op 1 puntje na bleek na een uurtje spaken.
In de afgelopen jaren had iemand de spaken al eens allemaal los gehad dus al snel lagen er 40 spaken op tafel. Maar hoe ik ook sorteerde ik kon geen duidelijk lijn qua lengte en hoek vinden.  Na wat nadenken toch maar eens in het Triumph parts boek kijken : je wil het niet geloven staat er precies omschreven de lengte en de hoek !




Dus deze lengtes deze bestellen bij JVD Wheels in Groningen in verzinkte versie met 8 mm nippels.








Na de (velg) spuit sessies en  uitharden kon er gespaakt gaan worden: bij mij altijd even moed verzamelen om er aan te beginnen.

Je hebt 4x10 spaken, 40 nippels, een velg en een naaf wat inhoudt dat er heel veel mogelijkheden zijn dat je eea fout in elkaar kan zetten. Met wat uitproberen met een spaak en nippel kan je met de hoek goed bepalen hoe de velg in het frame zou kunnen zitten.
de 2x 10 korte spaken komen uiteraard aan de grootste grootste flens van de naaf. De spaken met de 100 graden hoek zitten aan de buitenkant ( moeten nl over de flens naar binnen wijzen) de 76 graden zitten aan de binnen kant van de flenzen.
Best is te beginnen bij het ventiel gat, dat moet vrijblijven qua ruimte naar de naaf.
Waar ik na de 1 sessie spaken achterkwam (  ik kreeg te lange einden uit een aantal nippels) is dat je moet beginnen met de spaken die in de zgn slot gaten zitten. Dat is lastig omdat ze er steeds uitvallen maar deze spaken kunnen maar 1 kant op wijzen. Ik was begonnen met de andere kant en die was verkeerd om gespaakt bleek waardoor ik met links en rechts niet goed uitkwam qua spaak lengte. (snapt u het nog ???).

hehe eindelijk goed qua lengtes en plaats

hij draait best wel netjes rond

met meethaakje op standaard slingering meten 


Nou moet de velg en naaf zodanig gespaakt worden dat de velg midden in de hart vd motorfiets zit. Tja makkelijker gezegd dan gedaan.We hebben in het verleden gemeten aan de naaf en de bussen en bepaald waar het midden zit wat goed zou moeten zijn. Ik g aer maar vanuit dat met de juiste lengte spaken de toenmalige Triumph engineers bepaald hebben dat eea dan goed uitkomt.