3 jaar geleden een 3TA gerestaureerd maar wilde toen niet meteen lopen, afgelopen winter/voorjaar het TRW project gedaan, en deze week alle twee Triumph twins aan het lopen gekregen !
twee twins aan de praat gekregen |
De modified magneet erin en trappen : in 1 keer liep ie maar klonk alsof er iets vreselijk lekte : bleek dat ik het BDP boutje op de kop van linker cilinder er nog niet in had gezet. boutje erin de toen klonk ie als een echte Triumph Twin !
als een echte witte engelsman op de TRW !
Enthousiast geworden door het succes (de volhouder wint) de 3TA maar eens tevoorschijn gehaald. Eerst rubber/koper ringen onder de benzine en tank gezet. Daarna het carter laten leeglopen en de olie weer in de tank gegoten. Vervolgens de kickstarter losgehaald om te zien waarom ie niet terug kwam : bleek de pakking net een tikkie de dun te zijn waardoor de veering/as klem kwam te zitten : oplossing extra 0.25 pakking ertussen. Daarna de timing met graden schijf gezet, contact punten gesteld en toen starten : ook deze sloeg aan maar ook op 1 cylinder. Na een heleboel gemeet en gestel bleek de contact afstand te klein te zijn er verder zit er nog een contact probleem in de verdeler unit ( dan wel en dan niet ).
Maar hij liep veel te hoog stationair. Carburateur eraf dan maar : we hadden een nieuwe as voor de gasklep gemaakt dus wellicht kierde eea. Na een uur alles schoonmaken en puzzelen eens kijken op de 3TA site hoe die choke nu moet zitten : bleek dat de choke schijf aan de onderkant van de carburateur verkeerd zat : hij was teveel aan het choken tidens stationair. Nu was het ook een crime om uit te vinden hoe eea in elkaar zit: als ontwerper leer je dat eea eenduidig in elkaar moet kunnen zetten. Helaasis deze regel in bij Solex meerdere malen overtreden. De Defensie tekeningen boden ook geen oplossing wel de foto op de 3 TA site !
Na de juiste montage van het choke mechaniek liep ook de 3TA , echter zit er nog wel een contact probleem in de onderbreker unit , en hij piest nogal olie her en der , de nieuwe benzine kranen lekken door de voorkant en de jiffy standaard is nogal "plat" (altijd lastig: tijdens het opknappen las en vijl je zoveel dat de hoek meestal verkeerd is wat na een jaar blijkt als de hele handel in elkaar wordt gezet. Waar ik van baal is dat de versnellings bak nog zo "giert ". Dit deed ie ook jaren geleden maar toen zat er geen olie in ...
Maar deze zaken gaan we de komende tijd oplossen.
Triumph 3TA na jaren weer aan het lopen