Jaja u leest het goed de titel. Na urenlange redactie vergaderingen is toch besloten dat dit item geplaatst mag worden tussen de machtige namen van weleer. Main reason is om de jeugd klaar te stomen (interesseren) voor de aanschaf van een klassieker als er tzt voldoende pegulanten bij elkaar zijn gesprokkeld.
Puch Maxi dus. Mijn associatie was tot voor 6 maanden geleden oubollige dames met permanentjes (Annie de Rooy bv) of foute mannen met petjes op zo'n "kappers brommer".
Annie op Puch Maxi |
een echte "kappers" kleur |
Maar het blijkt dat de jeugd met een beperkt budget deze tweewielers heeft gevonden om compleet naar eigen smaak op en om te bouwen.
Nadat onze Joris al een Honda CD50 had gekregen kon zijn vriend Dante niet achterblijven, een beetje tiener/vent heeft een brommer/project oid. Dus op Marktplaats stond een "offer you can't refuse", een Puch Maxi voor 60 euro ! Volgens de verkoper met een 70 cc kop erop. De man stelde uit verschillende donor brommers een nieuw modelletje samen.
Inmiddels hebben de mannen en mezelf incluis aardig wat leermomenten gehad met deze samengestelde brommer.
- Het begon natuurlijk om 'm rijdend te krijgen: veel geduw en schoonmaken van carburateur en ontroesten van tank, maar niet echt lopen. Ook nog met een sproeier ruimer setje werd het iets beter maar niet echt rijden.
lekker sleutelen |
- bougie dop die er half bij hing
- achter spatbord was er afgezaagd (waarschijnlijk afgerot) dus uit een server kast kon een midden spatbord stuk gemaakt worden
new rear fender |
stuk server kast nu op de brommer |
- Voorvorken van een compleet ander merk leert dat je aardig moet knutselen om het spatbord er goed in te krijgen.
- Rem-anker plaat hebben we moeten aanpassen om fatsoenlijk in de voorpoot te krijgen
10mm strip om te remmen |
- Balhoofd plaat moer was van een andere soort brommer (met ander draadsoort) maar dan blijkt dat een Matchless kroonplaat afdek moer ook past
matchless dop moer |
- Achterwiel lagers waren helemaal gaar, zo ook een voorwiel lager cub en moer
- Om het frame stevig te maken hebben we een 22mm CV pijp tussen tank en frame gelast ( ja de mannen zijn van plan flink te gaan crossen in het weiland bij vriend Thomas.
22mm cv pijp |
- Vorig jaar is er al aardig geschuurd en geplamuurd om eea glad te krijgen
- Alle kabels waren natuurlijk afgevreten, geknikt etc maar als je een paar jaar met de Breulen optrekt heb je een enorme ervaring in het kabels maken !
Het plan is om deze zomer de puch mooi legergroen te spuiten, wielen mat zwart en met kistletters texten op de diverse plaatsen. Maar zoals u kunt begrijpen trekt het rijden/scheuren natuurlijk ook. Dus was het advies: zet 'm eerst in elkaar dan kan je zien of alles goed past en werkt.
Zo gezegd zo gedaan, afgelopen week werd er druk geassembleerd, benzine erin en duwen: resultaat nihil !
Tja wat kan het nu zijn , hij wil wat lopen komt niet op toeren en slaat erg snel af. Verder had ie nauwelijks compressie. Kop eraf en kijken of de zuiger en veren er los in liggen. Komen de mannen aan met het verhaal dat ie wel 70cc zou moeten zijn. Dus met twee Havo leerlingen proberen uit te rekenen wat de inhoud is. Tja dat hadden de mannen nooit begrepen dat als je oppervlakte van cirkels kan uitrekenen dat je dat moet toepassen om de inhoud uit te rekenen van je verbrandings ruimte. Na heel veel gereken op straat bleek dat 45 mm slag en 43 mm diameter toch een 70cc opleverde.
Daags erna weer eens rustig nadenken en kijken hoe het met de carburateur zat. Daar zat een sproeier 54 in. De mannen hadden ooit eens een setje 70 sproeiers gekocht maar die pastte qua schroefdraad niet in de sproeierbuis. Toch maar even een 4 mm tap ingezet en toen de 70 sproeier erin. Het starten en rijden ging al beter. Joris ging maar een op internet kijken of de huidige carburateur wel een 70cc type was: niet dus, met een doorlaat van 12 mm is het een 50cc ding. Dat verklaarde dus het niet op toeren komen.
110cc carburateur doet het ook op de 70cc maxi |
Afgelopen zondag avond hebben we de chinese carburateur van 16 euro maat 110cc die voor de Sparta van 1938 was gekocht op de Puch gemaakt ( even een spruitstuk maken van wederom 22mm CV pijp).
china benzine fabriek |
110 cc carburateur haaks op het blok |
Monteren en dan gaan met die banaan ! eindelijk na een jaar loopt de Puch Maxi !
live beelden :