zondag 25 augustus 2013

Schattige Triumph !

Door Ruud,

Afgelopen weken met de TRW wat betrouwbaarheid opgebouwd middels wat rondrijden in de omgeving. (Hoe meer ie rijdt zonder problemen hoe betrouwbaarder je 'm vindt).


Ook wat zaken opgelost zoals een nieuwe Mitas voorband erop gezet zodat ie minder hobbelt, het jiffy stand gronddeel vastgelast (als je wegrijdt en vergeet de zij standaard in te klappen dan krijgt ie bij de eerste bocht een flinke opdonder, nieuwe M8 vleugelmoeren en bouten op de pannier racks gezet ( die originele met dat WW draad zijn gaar geworden in de loop vd tijd, een stuk multiplex ( van zo'n keuken blad van 40 mm)  op maat in het bovenste deel van lege accu bak gezaagd zodat ie niet helemaal fijngeknepen wordt door de accu bevestiging band en verder bedrading ( 1 draad)  in van die mooie gevlochten tule van de keep them rolling beurs) gelegd van de dynamo naar de aansluiting voor een regelaar onder het zadel.

Ik had als eens gemeten wat van de dynamo af kwam , dat was ca 8 volt wissel spanning. Even een diode erachter gezet voor enkel fasige gelijkrichting en jawel hoor bij lekker gas kwam ie op 14-15 volt gelijkspanning. Dus genoeg om een goede electronische omvormer voor 12 volt mee aan te sturen.  Dat wordt nog een winter puzzel : gaan we het met een zenerdiode doen zoals je 70 er jaren Triumphs, gaan we wat maken met een regelaar van de Conrad of gaan we niks doen en vullen we zo nu en dan de 12V NiCad cellen want die hebben met 7 Ah capaciteit genoeg om de inmiddels gemonteerde LED in de voor en achterlamp een jaar lang aan te sturen.

aansluit kastje onder zadel
klemband van accu
tip : zet een moer ter borging erop
zodat je de bak niet helemaal plat trekt 
degelijke aansluiting van dynamo 
gelaste Jiffy Stand 
iets te nieuwe M8 vleugelmoeren
helemaal hip met LED verlichting

De olie lekkage is ook zeer acceptabel te noemen. Ik ben er nog niet achter waar die druppel die consequent aan de carter beschermplaat hangt vandaan komt: uit het overdruk ventiel wat ook als olie druk meter fungeert ?, langs het armpje van de kleppen lichter? uit het zij carter deksel ? We weten het nog niet. het zou handig zijn om een kleur stofje in de olie te stoppen zodat je eea kan localiseren zoals bij airco's ! (gat in de markt ?)

met een poetslap eronder geen druppel meer !

Terug naar het proefrijden :  na diverse solo rond rondjes zijn we gisteren met zoonlief achterop naar Hilversum geweest voor wat boodschappen. Als je bij Karwei, Bever Sport en de markt moet zijn dan is een rappe twee wieler het beste middel om eenring/richting Hilversum te doorkruizen.

Waarschijnlijk vanwege het patinee van de motor en onze niet imposante motorkleding (windjacks en spijkerbroeken)  hadden we veel aanspraak en bekijks van in het algemeen op leefdtijd zijnde bewonderaars.

Het hoogte punt van opmerkingen  was van een sportieve dame ( die komen nl bij Bever Sport) op middelbare leeftijd die riep : wat een schattige motor  ! 

Nu rijdt ik al 35 jaar brommert maar deze opmerking is wel de beste tot nu toe ! Was deze opmerking 35 jaar geleden gemaakt over mijn Harley dan had ik nu waarschijnlijk postzegels verzameld.

wat een Schattige Motor !
Er is ook een "Vehicle" voor postzegels 

Je gaat  je dan afvragen waarom een motor schattig is. Dat was ie zeker niet in de jaren 50. Mi ligt dit sterk aan de maat van de motor. Was in de jaren 70 de Harley Liberator een der groten, thans valt ie in het niet als ie naast de Japanse custom bikes staat !  Met auto's idem. Dus een Engelse motor uit de 50 jaren valt snel in klasse "schattige motor"

zou het misschien door de Mickey Mouse bel komen ?