maandag 31 maart 2014

BSA M20 Speedometer and Gearbox

door Ruud,

Zoals in eerdere blog beschreven hadden we een mooie Smiths Speedo gescored bij de Matchless Shop.
Reeds in December hadden we een gearbox via marktplaats gekocht daar de originele compleet gaar was.

Edoch bij het proefdraaien deed de teller niet zoveel als je in de forward richting reed. Echter backwards rijden gaf ie wel de speed aan! Na wat nadenken en uitproberen met mijn Matchless speedo en de schroefboormachine was de conclusie dat ik een verkeerde gearbox had.

BSA M20 met achteruit snelheid meter !
Hoe je dat ding ook draait en keert in de originele uitvoering krijg je 'm niet werkend op een M20 met webvork montage. Als ie erop zit moet het kabeltje/asje met de klok meedraaien.

met de klok meedraaien
.
links de originele versleten worm
rechts een "verkeerd"om en niet versleten worm

Onze M20 owner Henrie gemailed en die had de volgende truuk gebruikt:  verwissel de aansluit en afdicht dop (en natuurlijk het wormpje omdraaien)  en je kantelt  de gearbox 180 graden ( de kabel zit dan aan de achterkant erop ipv aan de voorkant.

Het kostte wat emails voordat we erachter waren dat je dan wel een "moderne" ietwat bolle gearbox moet hebben om de beide doppen  uit kan halen. Die oude gear box heeft een vaste kabel aansluiting.

Daar een goede knutselaar alles bewaart, had ik nog de defecte 3TA gearbox liggen die twee perfecte doppen opleverde.  In  1e instantie leek het alsof ik alles in de 3TA gearbox moest bouwen maar uiteindelijk kon alles in de rechte oude huis van de "verkeerde" gearbox komen.
Tip als je de 4 klink nagels er uit tikt (zo kan je goed zien hoe slecht/goed het grote worm wiel is), dan kan je met M2 schroeven de ring waarin je M2 schroefdraad tapt de handel weer netjes in elkaar zetten.
overigens het grote wormwiel is van zacht materiaal heb ik gemerkt toen ik op de draaibank de platte kant eraf draaide( ik was van plan het wormwiel om te keren in het huis)


een bolle gearbox waar je de doppen uit kan halen
dit is de originele stand.

Dat inpersen van de doppen was nog even lastig:  hij is buitenmaats een 1/2 inch ( 12,7 mm) en de binnenkant van het rechte huis had schroefdraad van 11 mm....En hoe ga je dat netjes groter krijgen is dan de uitdaging.  uiteindelijk via een rechte 12 mm ruimer, een boor van 12,4 en een boor van 12,5 en dan nog geen keer de dop op het rechte stuk afdraaien, ging het inpersen helemaal goed. Ik had eigenlijk meteen ook een M6 in het smeernippel gat moeten tappen, dus dat werd met later tappen even knoeien om de spanen uit het worm te halen. ( die originele smeernippels zijn killing voor goed onderhoud ....)

"Vierkante" aangepaste gearbox
M2 schroefjes ipv mini klinknagels

Op de originele aansluiting heb ik een afsluitdopje en een oude kabel wartel gezet zodat eea dicht is.  De originele aansluiting had beschadigd draad (1/2 inch 26tpi). Nu had ik op Hardenberg een mooie set fietsen draad  tappen en snijplaten gekocht, dus de 1/2 snijplaat kwam van pas.  Echter bij het inzetten van de snijplaat kwam de plaat steeds scheef in de houder als je de schroefjes aandraaide. Eerst denk je vuil in de houder, maar dan ga je kijken en zie je dat de holletjes in de snijplaat niet in lijn zitten! ( waardeloos dus want zo kan je op je draaibank nooit een rechte draad snijden als je de houder tegen je boorkop aanzet.  Dus die set van 105 euro's gaat bij de volgende keer terug naar die tappen en snijplaat man !

tip voor alle tappen en snijplaten per web bestellen :

gaten van de snijplaten niet in lijn 

Nog een kwaliteit's issue hadden we met de kabel die geleverd was door Johan: de aansluit wartel op de gearbox is te lang !  op drie stuks gearbox had de kabel aansluiting nog ruimte. Dan is mijn conclusie dat de kabel verkeerd is. Dus hebben we middels een hulp buis (anders zwiept de kabel aan het eind alle kanten op) de kabel en wartel in de draaibank gezet om er een mm af te draaien.

 een millimeter te lang !
Uiteindelijk de gearbox even mooi olive drab gespoten en we konden weer gerust gaan slapen !

klaar !