zaterdag 21 juni 2014

70 jaar D-Day Normandie

Door Marcel

Net weer terug van twee evenmenten in Frankrijk, waarvan de eerste week de D-Day meegemaakt.
Samen met Eric Casius de  brandstoftank kunstenaar uit Rotterdam. I.p.v legergroen hadden we twee
Norton's caferacers bij ons, vanwege het andere evenment Wheels & Waves in Biarritz, waarvan later verslag.
We verbleven bij vriend Ellwood in St. Mere Eglise, met de sleutel van z'n huis opzak, konden we ons gang gaan, ook moest er nog wat geklust worden, aan het schaalmodel van de boot.


Het huis van Ellwood waar we verbleven, met history hier is onder ander de scene opgenomen voor de film D-Day dat die para door de glazenkas flikkert. En waar de Duitse commandant z'n laarzen verkeerd om aantrekt. De kas op de foto is de originele kas van toen.


De Lútzow  WWI, project waar ik eind 2011 voor Ellwood  mee begon, en afgelopen week
tijdens ons verblijf heb afgerond. 


Met als finising touch, het familiewapen van de boot gemaakt in zilver & messing

Maar we hebben ook lekker kunnen rijden, door het Normandie's landschap op de Norton's

 
Utah Beach

 
 
Dakota's  para dropping

 DKW


 
Het plein van St. Marie du Mont

 
Engelse verteranen in de tuin bij Ellwood, waaronder van Pegasus bridge

 
Harley Davidson Liberator

 
Nice Indian

 
Vuurwerk boven het plein van St. Mere Eglise

  
Ellwood vroeg mij, of hij een keer op mijn Norton mocht rijden, dit had hij al een keer eerder gevraagd. Waarop ik ik antwoorden, dat ik dezelfde vraag kon stellen. Of ik dan met zijn Ferrari mocht rijden. Dat was geen enkele probleem! Op zondagmiddag hebben we dus geruild van Norton & Ferrari.

Een machtige ervaring, om keer Ferrari te rijden. Wel het stuur aan de andere kant, staat op engels kenteken. gelukkig ben ik linkshandig, dan ben je  snel gewend aan het schakelen.
 
 
 
Ferrari 355 GTS engels gestuurd.

 
Ellwood op de Norton
  


meerijden in de dodge Commandcar van Ellwood

het plein van St. Mere Eglise
  
Op maandag 9 juni werden de Norton's weer op de aanhanger gezet voor het volgende evenment
Wheels & Waves, locatie Biarritz  ruim 700km verderop. Eric Casius die met me mee was, is voor sommige TDVM'r  geen onbekende, maar Eric is een waar kunstenaar als het op vervaardigen van brandstoftanks aankomt, toevallig staat er deze maand een verslag in het blad Motormagazine over hem, "oude ambachten"