Onze racer |
Collega's vroegen mij als monteur mee te doen met de 24-uurs solex race want dat zou leuk zijn. Ik nam aan dat een solex veel eenvoudiger zou zijn dan een Norton bovennokker dus direct toegezegd ... en wat heb ik daar spijt van gekregen.
versleten krukas |
Zaterdagmiddag mochten we naast het parcours de pits inrichten. ik begreep niet waarom dat 3 uur voor de race moest want ik had slechts een handvol gereedschap mee dus inrichten kost 3 minuten. Alle buren echter brachten enorme gereedschapswagens compleet met boorkolommen en haakse slijpers mee.
Toen de race eenmaal begon werd het een hels kabaal. Er doen 110 teams mee en op elk moment rijden er ongeveer evenveel solexen rond als er in de pits staan. Wat in de pits staat is meestal helemaal kapot en er worden complete blokken gereviseerd, solexen gelast, wielen vervangen enz. dat gaat niet subtiel; zie de foto van onze buren hierboven.
Die buren waren ook niet zo handig. Na een paar uur kwam de solex de pits in omdat het gas bleef hangen. De monteur trok het motortje van de band waarna het flink opgevoerde blok enorm veel toeren ging maken en na een paar seconden explodeerde het vliegwiel. Het brok metaal hierboven vloog vlak langs mn neus en sloeg een deuk in de gereedschapskoffer van de andere buren.
De race duurt echt 24 uur en dat is heel erg lang. Ik heb geen oog dicht gedaan. De drie coureurs reden rondjes van ongeveer 3 km, door een weiland, langs een stierenstal, dwars door een cafe en over het podium met live-optredens. Om het half uur kwamen ze binnen en liep ik de solex na; bijtanken, ketting stellen, bouten aandraaien.
Vooral 's nachts (zie hierboven) duurt dat heeeeel erg lang. We hebben het echter uitgehouden. Uiteindelijk hebben zo'n 40 van de 110 solexen de finish niet gehaald. opmerkelijk is dat vooral de opgevoerde solexen het snel begaven; ze gingen wel hard maar ook erg snel stuk. Wij werden 59ste met 166 ronden en ruim 500 km. Dat is beter dan het klinkt omdat de top-15 bestaat uit professionele teams met solexen die wel 6000 euro gekost hebben omdat werkelijk alles van frame tot blok nieuw nagemaakt is met moderne materialen; en omdat ze bestuurd worden door mountain-bikers die wel heel hard meetrappen.
Team 24 Uur Overstuur |