Door Jos
Hoe dikwijls zie je het
niet, een motor zwaar overhellend, en een jiffy die er maar een beetje
bijhangt.
Conclusie een geheel
uitgesleten zijstandaard..
Een leuk en dankbaar
revisie klusje die vrij eenvoudig in de tuin werkplaats (home garden workshop)
uitgevoerd kan worden, Mits deze voorzien is van een (bescheiden) draaibankje…
( welke motor hobbyist kan nu zonder ;-) )
How often
do you see a motorcycle that is heavy tilting to one side.. Couse A worn-out prop-stand…
A Nice
repair job which gives a few hours of fun in the home garden workshop..
In this
case I need my Pride and joy, The Myford lathe.. A wonderful piece of British engineering..
Allereerst een kotter-beiteltje in elkander fabrieken.
First of
all I made a boring tool..
Dan plaatsen we de
zijstandaard tussen de centers van de draaibank zodat deze in lijn staat voor
het uitkotteren..
Then I
placed he prop-stand between centers so that it’s completely in line, in
preparation for the machining..
Daarna klemmen we deze
vast met wat kunst en vliegwerk.. Draai als laatste de machine klem vast zodat
de zijstandaard geheel in lijn van de centers blijft…
Just a
little improvising to hold the prop-stand in the machine vice.. And tightening this as last, so that the
prop-stand stays completely in line of the centers..
Dan de kotterbeitel in de
draaibank klemmen, en de zijstandaard uitdraaien/kotteren..
Now it’s
fixed we can bore it out the prop stand…
Ziehier het
resultaat..
And here
the result..
Nu de busjes draaien met
een kraag en de juiste schroefdraad erin tappen..
Now making
the bushes with a collar and do some thread-cutting..
De oude bout gebruiken om de busjes in lijn te zetten..
I used the old bolt to sure that the bushes are in-line..
En deze dan even op een hoekje vasthechten met
het las apparaat..
And attach these
on one point with the welding machine..
To finished
it with hard solder ..
Om het daarna definitief
te hardsolderen..
Daar de busjes een kraag
hebben gekregen (en meer schroefdraad) is er ook een langer bout nodig…
Deze word dan ook even
gedraaid op de zo onmisbare draaibank..
Because the
new bushes have a collar I needed a new and longer hinge-bolt 7/16 inch by
26tpi…
Wat je kan inspannen kan
je ook…………………………..
Gaatje boren voor de
splitpen…
What you
can hold you can also…………………………
Drilling a
hole for the cotter pin..
Het hele geval weer in
vorm gebogen en weg gesleten delen opgelast, ook heeft het weer wat kleur
gekregen…
Curved the poor
thing back in the right shape..
And weld
the worn down parts back….
And
painted black..
Nu dan eigenlijk het zelfde tussen het center trucje met het frame-deel…
The same between centers trick I did with the frame part..
Waar ik nu gewoon het
framedeel een fractie uitboor..
And just
using now a bigger drill..
Resteert het mij alleen
nog om een bronzen busje voor het framedeel te draaien..
The only
thing left to do is turn a bronze bush for the frame part..
En deze in het framedeel
te persen..
And press
the bush in….
Nou ze staat er weer
netjes bij… Qua staan dan…. Echter een
poetser ben ik niet.. ;-)
Back on her
leg now.. ;-)