zaterdag 10 februari 2018

Triumph 3HW C number

door Ruud,

Altijd een uitdaging om het zgn C (contract) number op je tank te krijgen.

Vorige keren hebben we met zgn boekalon en een scherp mesje eerst een sticker gemaakt waar de nummers uitgesneden werden. Ik gebruik Ariel formaat 138. Bij de Matchless Stencil maar dit is wel een heel krullende kist letter.

Deze keer heeft zoonlief op een laser snijder op school het nummer en Triumph logo in  grote gedateerde Philips stickers gesneden, deze stickers hebben we als sjabloon gebruikt.

Triumph logo in een Philips sticker gelasert


Ook een uitdaging waar moet het C nummer en logo komen. Als je wat foto's gaat bekijken  blijkt dat ieder het op zijn manier heeft gedaan. Ik heb gekozen voor de plaats die op een originele foto te zien is.


Dan nog even puzzelen hoe "recht "ze moeten komen, de tank loopt bol, dus je moet een loodlijn neerlaten (met een stokje oid)  vanaf de onder kant nummer naar de tafel waar de tank opstaat.  Dan met wit potlood de positie van de sticker aangeven, achterkant van de sticker eraf en het flubbel ding goed op de tank krijgen. Hier een daar wat aan de sticker trekken om de tank toch bol is.



Daarna de boel afplakken, altijd geklooi bij mij omdat de tape los komt als je even niet kijkt. Dus nog maar een stuk erop om te voorkomen dat de nevel tussen de naden gaat zitten.


En dan kan het spuiten beginnen. Tot nu toe gebruikte ik een spuitbus maar die geeft veel te veel verf plus dat je niet weet wat de lak doet met tape en onderliggende verf.  Deze keer had ik een model verfspuitje geregeld wat na wat opstart problemen. Altijd uitzoeken hoeveel de verf te verdunnen, wat voor druk en hoe je 'm in moet stellen. Ik heb 0.7 bar gekozen en redelijke dikke verf wat wel wat tijd kost om alles gespoten te krijgen.


Toen was de vraag gaan we wachten tot alles droog is om de stickers en tape eraf te halen of doen we het direct.  Ik ben weer blij dat ik het direct heb gedaan, Het is even een secuur werkje met pincet en scalpel maar de verf kan nu mooi wegvloeien aan de randen.


Als morgen de verf droog is werk ik wat kleine oneffenheden aan de letters bij.

Ñu moet er nog een RAF logo met 3 kleuren op het gereedschap kistje : een uitdaging !