zondag 11 maart 2018

Triumph 3HW koppelings veren

Door Ruud

Van de week weer wat geleerd na toch wat redelijk jaren ervaring met engelse motorfietsen.
  
Ik was al 2 weken bezig mijn primaire ketting kast , tandwiel en koppeling op mijn Triumph 3HW te zetten.
Normaal 1 uur werk maar als je een project aanschaft past het allemaal net niet ..
Je bent  dagen aan het k*tten om te zorgen dat in de primaire ketting kast niks aanloopt en dat de aandrijfketting niet aanloopt. En ik had eea gepast voor het spuiten maar zonder kettingen. Maar een ketting heeft  toch 3 a 4 mm extra ruimte nodig 

Hier ruimte genoeg !

Uiteindelijk moest ik 1 mm van het afstandstuk waar je voetsteun as doorgaat afdraaien. Voordat je daar achter bent dat dat de oplossing is ben je wel wat verder. Ook  moest er nog ring van 3 mm dik tussen het blok ketting tandwiel gemaakt om te zorgen dat de hub tandkrans in lijn ligt met het voorste tandwiel.


1 mm van de as steun af geeft al
gauw 2-3 mm aan het eind van de kast


Enfin denk ik nu gaan we eindelijk de 4 koppelings boutjes met die rare sleuf moeren vast zetten. De speciale (messing) schroefmoeren waren natuurlijk helemaal uitgesleten , dus met een vijltje sleuven opgeknapt zodat met een stuk staal van 2 mm dik je de moeren goed kan indraaien.

Maar het was me al opgevallen dat bij het vast draaien met de hand er 1 was die er niet lekker in ging , hij haakte steeds. ..

Toch maar eens kijken wat er nu aan de hand was.  Aha er zit een instuiking in de bus waar de veer ingaat . oh ja de matchless had een soort lock systeem voor het terugdraaien. Op de moer zit een bubbeltje dat haakt achter de veer en de veer haakt weer achter de bus. 
Goed kijken en jawel hoor alle bubbeltjes waren natuurlijk weggesleten op het messing , enfin nieuwe bubbeltje maken ( kwestie met center punt in het sleufgedeelte een doordrukking maken.)  en het leek weer allemaal te werken zoals bedacht 80 jaar geleden.



Maar weer ging 1 niet goed , bleef haken bij het indraaien . dus ik veer en schroef eruit halen en kijken waarom ie haakt. Blijkt  dat er 1 veer is die rechtsom is gewikkeld ipv de andere drie die linksom zijn gewikkeld !  (de  lengte was ook anders dus ooit eens verwisseld ofzo.

rechts de rechtsom gedraaide veer


Ik zoeken in mijn bak veren : heb je alleen maar rechtsom gedraaide veren !

Toch weer een deel van de 1500 pieces 3HW puzzel opgelost !

 Volgende uitdaging : de veer van de achter remgaffel aanpassen. Je denk dat ie goed werkt op je werkbank maar eenmaal in de brommert zit ie toch te slap en blijft je achterrem net teveel hangen ....Ik heb het me nooit  gerealiseerd het stuit boutje van je achterrempedaal zorgt dat je rem schoenen niet "andersom" werkt als de remgaffel vanuit vrij naar achteren gaat en dus de remschoenen weer uitzetten.

Ook hier weer :  pas als het fout gaat leer je echt hoe eea werkt !