Door John
Afgelopen zomer een ritje met Hans, beiden op de platte-tank motoren en het ongelofelijke gebeurde;
de Model 18 hield het voor gezien! Dus de hulptroepen (
Therese) gebeld en de motor op de kar naar huis waar het probleem gediagnostiseerd werd als "
een mottige magneet".
|
de CAV 3.U.I |
De magneet in kwestie is een
CAV, een prachtig ding dat gemonteerd werd op snelle 20er jaren Nortons, maar zoals kwade tongen beweren alleen omdat James L. Norton vriendjes was met Mr Vandervell, de eigenaar van de fabriek die de krengen maakte; het apparaat heeft een beroerde reputatie...
|
Dit hoort echt 1 geheel te zijn |
Hoedanook, de magneet uit elkaar gehaald en wat blijkt... de as van de rotor in tweeën gebroken! Ik ben geen gelovig mens maar bij het aanschouwen van de kapotte -
en zojuist gereviseerde - rotor heb ik toch even de Heer aangeroepen. Hoe is dat mogelijk? De belasting van die as is zeer gering daar het niet meer doet dan de rotor ronddraaien en de puntjes openduwen; en de as is 12 mm dik staal!. Ik denk dat het ding ooit uit iemand's klamme handen gevallen is, gebroken, daarna gelijmd en snel verkocht!
Wat nu; CAV onderdelen zijn even zeldzaam als
tanden van een kip en een zojuist gereviseerde magneet weggooien is ook zowat. Dus een biertje gedronken en gedaan wat ik meestal doe met ronde onderdelen; in de draaibank zetten!
|
5.3 mm boren... |
|
1/4 x 26 draad tappen |
De oplossing was om beide kanten van de gebroken as zuiver in te spannen en er een gat van 5.3mm in te boren waarna er 1/4 x 26 tpi draad in getapt werd. Een kwarts boutje er in gedraaid met een flinke klodder loctite en het zaakje zit weer muurvast aan elkaar. De kunst is natuurlijk om er voor te zorgen dat de reparatie precies in lijn zit maar dat blijkt zelfs met een HBM draaibankje en de verkeerde studie (Biologie) te lukken.
|
Kwarts boutje en draad in de beiden delen |
|
Weer 1 geheel! |
Het hele zaakje zit weer in elkaar, hij draait prachtig en vonkt weer als een dolle!
|
Controleren of ie recht zit |
|
Mooi werk! |