Het nieuwe winter seizoen is van start gegaan en dus moest er weer een nieuw project bedacht worden .
Tijd voor het Triumph TRW project.
Wat is de TRW ? Info from Burton Bikes
We have made this brief history page as there is currently very little information on the internet about the Triumph TRW. We also have a wide range of spares for these bikes, for example, complete engines/gearboxes.
The Triumph TRW was designed in 1943, but by the time the bike was finished, the war was over and the military had a surplus of bikes left over. In 1948 the TRW was released in it's final form and were sold to the British Army as well as other branches of the military, at home and abroad. This continued until the 1960s.
The 500cc side valve engines were used with many of the commercial productions machines in order to keep costs low.
MK1 BTH Magneto Model
MK2 DKX2 Distributor, 1 ignition coil
MK3 Contact Breaker, twin Coil Ignition
MK1 BTH Magneto Model
MK2 DKX2 Distributor, 1 ignition coil
MK3 Contact Breaker, twin Coil Ignition
The TRW was used by various countries for Military purposes around the world, including; Canada, Pakistan, Holland, Germany, South Africa...
Classic Motorcycle January 1994: "In a production run from 1950 to 1964 Triumph turned out 15,939 machines. Some reached other arms of the British services, but the vast majority were exported."
Ze hebben laatst in Canada een ge-kratte gevonden en op de veiling verkocht voor $37.000, =
right side of 500CC side valve Triumph |
left side of TRW 500 only sold to Arnee (oa Nato) |
Terug naar mijn schuur vondst : Ooit heb ik 30 jaar geleden bij ons aller Carlo Jusche een frame met motoronder blok, benzine+ olie tank, gereedschapkastje ,versnellingsbak, extra halfblok en achterwiel gekocht voor de somma van NLG 300,= dat waren nog eens tijden !
November 2012 : Op Wormer heb ik Carlo gevraagd waar ie de TRW's vandaan had. Hij had samen met Jos Pelders in de jaren 70-80 een partij motor bij een Motor sloop in Ridderkerk gekocht. Carlo kocht voor 20.000 gulden het Engelse spul en Jos kocht het Amerikaanse spul. Carlo zou ook zorgen voor het leeg opleveren van de ruimte , van het "veeg-spul" dat hij jaren kunnen leven !
Carlo Jusche wederom met een Triumph |
Daarna ben ik met 'm naar zijn huisje in Tilburg gereden om een TRW boekje te lenen en een bezoek aan zijn kelder met Motoren te brengen . Er stonden wat half opgebouwde engelse leger motoren, welke heden ten dage nog bereden op de Oosterbeek Airborne herdenkings rit.
De voorvork met Nacelle is eens gekocht bij de fameuze Motorsloop van meneer Muts in Soest.
De platte cylinder kop, de boven kant van de Nacelle en koplamp rand is door een motorvriend die naar Engeland ging voor zijn matchless gekocht bij Happy Hamrax zo'n 25 jaar geleden.
Veel gebroken koelvinnen op de cylinder , maar ik heb door waardoor dat komt : die tap einden gaan vreselijk strak in die kop en als je er dan 10 van hebt en ze zijn wat krom krijg je die kop er nauwelijks af dus krak weer een vin weg ...
Twee jaar geleden had Carlo een voorwiel voor de Triumph op marktplaats staan, dus een afspraak gemaakt dat ie 'm mee naar Barneveld zou nemen. Zat er geen remplaat in en dat hadden we wel afgesproken , dus Carlo zegt "wacht even" ....na 15 minuten komt ie terug met de remankerplaat erin. had ie natuurlijk ergens anders gekocht.
november 2012 : Brammetje had er 1 voor , kom ik thuis bekijk ik dat ding goed , zie ik dat de gaffel aansluiting ook gescheurd is. Op Wormer bij Bram deze weer omgeruild voor een hele ..
Ik heb besloten om eea zonder al te veel poets werk in elkaar te zetten, dus we maken het schoon en dan zetten we het in elkaar : we behouden het "patinee". De tank was al meteen een mooi onderwerp want het achtereind is flink geroest , dus losse roest eraf getikt en daarna ontroester erop. Ik ben benieuwd hoelang ik deze strategie kan volhouden...
What Year is My TRW?
Below you can find the year of your bike using the engine numbers.
Engine Number | Year |
14401N - 14459N | 1950 |
6044NA - 14320NA | 1951 |
22001NA - 223838NA | 1952 |
22839NA - 23273NA | 1953 |
23274NA - 23322NA | 1954 |
23323NA - 23597NA | 1955 |
23598NA - 25447NA | 1956 |
25448NA - 27127NA | 1957 |
27128NA - 27175NA | 1958 |
27176NA - 27346NA | 1959 |
27347NA - 27645NA | 1960 |
27646NA - 28185NA | 1961 |
28186NA - 28464NA | 1962 |
28465NA - 28827NA | 1963 |
28828NA - 29605NA | 1964 |
Welnu ik heb een frame TRW6056NA met daarin blok TRW 6129NA en een los blok TRW6062NA dus alles uit 1951.
Oh ja gelukkig heb ik de primaire kast compleet met de dynamospoel en rotor op de krukas poelie.
Wat hebben we niet en waar we op zoek naar zijn :
- Voorspatbord (met zo'n brede Triumph ribbel) met beugels : op" Barneveld" bij Bram gescored .Dec 2012 bij monteren ercahter gekomen dat het o een 20 inch spatbord is , dus toch maar het ooit aangeschafte Matchless imi erop gezet , dat staat beter dan zo'n oversized origineel model
- Complete Clutch Hub 57-1360 : ook op barneveld gescored
- rear stand 82-3146: op Wormer beurs bij Carlo gekocht
- front stand 97-412 : ook op Wormer gekocht
- olie tankdop 82-3215 ook op barneveld gescored bij de "man met paardestaart" uit Amersfoort
- dop versnellings bak 70-1564 : nieuwe bij Peter Plastic Bikes gekockt
- footrest rh 82-1731 : by Bram
- footrest 82-987 : by Bram
- siamese uitlaat 70-2947 70-2949 : ongelofelijk maar deze had Carlo op Wormer hangen !
- uitlaat demper 70-3450 : op vehicle 2012 by BRAM gescored
- magneet BTH KC2 + vervroegings mechanisme gekocht op Marktplaats en bij Ton van Daal opnieuw laten wikkelen.
- stuur +handels etc : ook op Wormer gekocht : alles 7/8 genomen ipv die 1 inch met 7/8 twist grip
- left Knee grip 82-1606 16-10 had ik op de zolder in de bak "rubbers" liggen
- compleet zadel +veren gekocht op barneveld bij onze Belgische vriend met die lekkere snoepjes
- Accuhouder wel een Lucas accu bak op Barneveld bij mevrouw de Groot/BSA, maar de originele in lekker geroeste staat by Carlo in Wormer gekocht
- Smith inbouw Km teller 14/10 op KTR beurs een leuk alternatief gevonden
- pannier racks : van Henri uit Apeldoorn
- Op Barneveld bleek dat ik op mijn bak de aansluiting voor de teller mis : op Wormer bij Carlo een bak gekocht met Kmteller kabel aansluiting ! (volgens mij heb ik Carlo weer voor een maand met eten en drinken voorzien met mijn Wormer aankopen...)
Dus heb je wat liggen wat gebruikt is please call me ! Is dus niet meer nodig.
Wij zoeken en poetsen voort deze winter !
Afgelopen KTR beurs weer eea gescored voor de Triumph :
Klepveren tang die past op de TRW . de meeste die je koopt zijn voor auto's |
Teller uit een Amerikaanse leger truck hij past precies in de nacelle |
we hebben een nieuw knopje van messing gemaakt met een rubber afsluit ringetje tegen het glas (plastic) |
leuk achterlichtje |
knee grip lag nog op zolder |
October 2012 de voortgang :
kleppenlichter arm afgebroken omdat de as muurvast is gerot in 30 jaar buiten liggen |
dan alles maar zelf maken .. |
2 uurtjes slijpen en vijlen en we zijn al verder ... |
de remplaat is zo gaar als boter : zeker een frontale aanrijding gehad |
gebroken rem segment creatief gemaakt pffff |
26 gangen draad draai je snel kapot dus maar een nieuwe gemaakt (en ook recht ..) |
happen uit de koelvinnen : we laten het maar zo |
nieuwe tapeinden gemaakt met UNC aan de cylinder kant en BSF 26 gangen aan de kop kant |
Bij ijzerhandel vd Berg in Blaricum de 1/4 inch 20 gangen UNF gevonden om de primaire kast en zijdeksel vast te zetten |
K2F no 42230E magneet met hand vervroeger en centrifugaal vervroeging |
met 60 tanden vervroeger die we naar een 50 tandswiel om gaan zetten zie de site van green spark plug company voor meer onderdelen |
November 2012 voorgang:
Inmiddels hebben we de volgende zaken gedaan /gemaakt :
- Achter zitje erop gemaakt , het bleek dat het achter-rekje een op sodemieter heeft gehad , dus eea weer recht gebogen.
- Zadel op frame gemaakt. het nieuwe zadel is echt helemaal uit de 50 -er UK jaren : de gaten van de linker achter veren zaten 0.5 cm scheef dus dicht gelast en weer op nieuw geboord. de voorkant passend op het frame maken had wat voeten in aarde : de frame bus was mi te lang dus 2x3 mm eraf geslepen dan paste de twee strippen tussen de tank . het blijkt dat de tank bijna plat op het frame moet. Ik had al 30 jaar veren liggen die ik bij Philips in Huizen toentertijd had gekocht waarschijnlijk uit radar installaties. Deze kwamen nu van pas en middels verhitten ogen aan het uiteinde maken en afstand bussen draaien paste de handel handel nu goed op het frame.
- Remstang pedaal achter erop gezet. glij lager ontroesten , ringen en moeren zoeken , rem stang weer recht maken
- Voorwiel lager vet vervangen
- Achterwiel : lager vet vervangen, spaak maken van twee die over waren van de RhonyX (ik had geen 23 cm spaak liggen).
- 24 messing schroeven van 1/4 inch 20 gangen afgedraaid zodat ze in het primaire carter deksel passen
- de Triumph tank logo platen gezand straalt zodat ze patinee zijn
- Tank ontroest volgend de "Peet " methode .
- Magneet gedemonteerd
- Aanvang gemaakt met het namaken van de kleppenlichternokken ( de originele zijn kuis verroest en ook niet los te krijgen en ook niet de juiste maat omdat de roest de uiteinden heeft opgevreten
- "Reserve Blok" gedemonteerd en schoongemaakt
- Tijdens het zien van programma Caferacer op Discovery ontstond het idee op die afschuwelijke Nacelle met koplamp te vervangen door een normale koplamp en dus zijn we schokbreker bussen aan het maken uit oude tafel poten en framebuis van Joris zijn kinderfiets ( nooit iets weggooien : het komt altijd wel eens van pas)
- aantal draad einden gemaakt voor bak en blok
Electrode uit de tank waar de roest naar toe trekt |