donderdag 11 oktober 2012

Karmann deel te veel


door Ruud

Inmiddels vallen de blaadjes en is er de afgelopen maanden veel gebeurd met de onderhanden projecten.

Het Karmann Ghia  project gaat inmiddels zijn 8e jaar in. Hopelijk wordt het volgend jaar af gesloten.

Na de spuit en rol activiteiten "sponsered by Gamma"  heeft ie lekker de hele winter kunnen uitharden.
klik hier voor dit verslag

Voordat de boven en onderkant op elkaar gezet kon worden hebben we eerst wat klussen geklaard die wat handiger zijn als ie nog los is ..

dakleer op de bodem plakken voor demping en water "management"

nieuwe antenne had verkeerde hoek dus een alu justeer bus gemaakt 

de klokken erin met spaghetti draad loop 

Conrad demping plaat op dak gekit , want die viel er na 3 dagen en 30 graden vanaf..

er bleek een 2e zekering kast te zijn omdat ooit de stuurbedrading was doorgeknipt

tja na 7 jaar zijn de cijfers op afplak tape verdwenen en ben je 3 dagen bezig  met de tekening van piet  olielager  om uit te vinden hoe de kabels lopen en wat eea is in de hoop relais en schakelaars. ook het mysterieuze remolie schakelaartje  wat defect was(defecte diode)  met de verkeerde olie druk schakelaars waren goed voor twee dagen puzzelen.
Laten we het maar niet over de claxons hebben ..... de stuur kolom die ge-isoleert  zou moeten zijn maar een nieuwe rubber flens bleek geleidend te zijn waardoor de claxon het maar doen , heeft ook een week gekost voordat eea was gevonden,

met Honda CD50 benzine tank en losse accu motor starten: we hadden benzine  aan en  afvoer verwisseld, maar Piet Olielager gaf wel een constructie tekening van de pomp maar een simpele pijl voor er in en eruit kon er niet vanaf !

op zondag ochtend in Juli onder en bovenkant naar buiten 

hier de video hoe makkelijk eea rijdt met een frame van dak balken uit de Baarnse vuil container en zwenkwielen van de kringloop Eemnes




met dank aan Jos, Marc, August, vader Max  die even hielpen liften ! even de balans vinden en dan langzaam laten zakken!





eindelijk weer in elkaar...wat oogt ie laag 

de "Berm" toerist  uitproberen  zoals in jaren 60 gewoon was

tja de deur paste niet meer , het was een parallellogram constructie geworden , dus op aanraden van Albert (oud telefoon kasten constructeur)  een krik ertussen gezet en pompen maar ...poink , krak en soortgelijke geluiden
Met dank aan Cees M voor zijn krik en Geert vd B voor de gasleiding uit zijn Amsterdamse huis
uiteindelijk is de diagonaal 5 mm opgerekt tot  995 mm en de deur paste daarna goed.
Ik had  de rechter  deur wel gepast voor het spuiten want daar was de dorpel vervangen
geen kunst stuk maar wel de hoek stop van Eiken hout 

een beetje uit elkaar getrokken maar hebben we inmiddels weer  afgewerkt 


ken je die mop van de vent die zijn Karmann voorklep dicht gooit en  'm daarna nooit meer open krijgt ?
nou dat was ik ......grrrrrr
ik zag mezelf al een gat in de klep zagen of in de voorkant van de Karmann.
zegt zoonlief  's avonds : kan je niet langs die rubber onderbroek die om de twee claxon zit erin komen ?
hij eronder liggen en wat prutsen met een tangetje om een inspectie luikje los te krijgen zegt ie  ik zie  'm zitten  .
wij een  lange schroeven draaier  gemaakt en na twee keer draaien is de voor klep weer open .
voorlopig doe ik 'm niet meer dicht , eerst maar eens heel goed uitzoeken hoe we eea moeten afstellen 

thans rest het rubber /raam /bekleding werk nog ...en er zitten heel veel rubbers in een Karmann...


De Beach Boys  hebben zelfs een lied over de Karmann Coupe