Door John
Nu de 1927 Model 18 toch uit elkaar ligt ook de tuimelaars (
rockers) maar eens aangepakt. Die dingen zitten in de buitenlucht, perfect geplaatst om gruis en kleine beestjes te vangen wat er toe leidt dat het zaakje door de jaren slijt als een dolle. Gelukkig had Chris Odling de tuimelaars al eens opgelast, gehard en geslepen maar hij had ook de bronzen lagerbussen verwijderd en in de oceaan gegooid.
|
mooie rockers maar zonder lagerbussen |
(
Ik had de rockers eerder door de firma Manessen laten oplassen en harden; ik was de straat nog niet uit of ze waren al weer weggesleten. Metaal harden is een vak!)
Dan maar eens de bussen maken; koop eerst een stukje RG7 brons op marktplaats voor drie euro.
|
RG7 brons afdraaien op 17.53 mm |
|
Gat boren van 11 mm |
|
Op lengte afdraaien |
(
Ik heb deze bussen ook wel eens laten maken door een vriendelijke man in Soest; duurde twee weken, kostte dik centen en ik vond dat het teveel speling had).
De tuimelaars en de standaardjes waar ze op draaien waren gelukkig door een vorige eigenaar al voorzien van prima stalen asjes. Dus een bus gedraaid die 0.03mm groter is dan het gat in de tuimelaar. Gat van 11mm erin en de zaak op lengte brengen.
|
Busje in de tuimelaar persen |
Dan de bus in de tuimelaar persen en het gat ruimen omdat het gat kleiner wordt bij inpersen. Ruimen gaat prima met een Buitelaar verstelbaar ruimertje als je het ding met hele kleine stapjes ruimer stelt en de ruimer met de accuboor door het gat jaagt. Met de hand wil niet goed, dan hapt de ruimer. Net zolang doorgaan tot de as zuigend past.
|
Verstelbaar ruimertje |
|
Kleine stapjes, ruimer in de boor |
Als laatste een nieuw verbindingsstuk gemaakt tussen te standaardjes. Origineel zit er een vrij lullig ijzeren pijpje met een hele lange 1/4 bout door; nu een massief stuk staal met twee bouten in de uiteinden, dat zal het zaakje wel bij elkaar houden! Moraal: doe het zelf; beter, sneller, goedkoper en veel leuker!
|
Nieuw verbindingsstuk tussen de standaardjes |