Door Ruud
Afgelopen zaterdag de BSA M20 van ons mede DVMA lid Patrick opgehaald om deze WOII machine klaar te maken voor D-Day 2014. Pat heeft 'm al wat jaartjes in bezit en was vorig jaar stellig van plan om 'm volgend jaar (1-10 Juni 2014) klaar te hebben. Op de vraag "volgend jaar klaar ?" werd een paar weken geleden wat ontkennend geantwoord. Daar ik de afgelopen jaren een zekere routine heb opgebouwd mbt opbouwen leger brommers en voldoende beschikbare tijd heb werd het aanbod om de BSA M20 te gaan doen hartelijk aanvaard.
De BSA M20 heeft een aantal leuke aspecten: degelijke motor, net wat steviger dan de Matchless, lekker makkelijk aan het blok werken, simpele bak, zijn er 80.000 van gemaakt, zat onderdelen en genoeg mensen om raad en info bij te halen. Voor alle info:
http://www.wdbsa.nl/
Bij Pat stond ie nog in elkaar op de motortafel, maar 45 minuten later lag ie in part in de Volvo V70 !
Details van het object :
- volgens kentekenbewijs is ie van 1947
- het frame nummer geeft volgens de tabellen aan dat ie van een contract van 1942 met 10.000 stuks is
- het blok nummer is van een naoorlogse BSA M20 ( in het originele blok is een as/lager uitgelopen.)
- het revisie plaatje op het kleppendeksel noemt weer een ander serie nummer.
- Zoals Lex Schmidt al schreef: een mysterie motor ...
|
nog een plek voor een nummer plaat |
Altijd leuk als je dan alle bakken en delen uitlaat om te zien wat je allemaal mee hebt genomen en of alles erbij zit. Het voordeel van een zo'n Engelse machine is dat ie erg veel op de Triumph en Matchless lijkt dus je merkt al snel dat er geen teller, stuurdemper bijzit, de accu bakken niet op dit model horen en dat de koppeling unit een verzameling BSA spul is ... (ik ben er nog niet uit hoe het precies zit met die veer).
|
zo moet ie worden |
Pat heeft al aardig wat gescored en gemaakt in de loop vd jaren , maar hoe populairder een motor model hoe meer er mee "geknoeit" is door jan patat. Het achterspatbord lijkt wel een vergiet.
|
ook leger vergiet |
In de loop vd jaren hebben daar allerlei lampen op gehangen of zijn het kogel gaten ???? .... en erg creatief met een plakbandje achter het gat zijn de gaten met staal plamuur gedicht ... Met de Triumph en Matchless genoeg ervaring opgedaan dus: onderkant eraf en nieuw stuk eraan en erin gelast.
|
vergiet uit WO2 |
|
mal van pizza doos |
|
PC kast als donor materiaal |
|
na de onderkant het midden stuk afplakken wat eruit moet |
|
zaag erin |
|
donor erin |
|
las werk klaar |
|
smeertin van de Rustbuster erop
( ervaring met de Karmann opgedaan) |
|
met de rasp vlak gemaakt |
27-10-2013
Gisteren op de "Barneveld" beurs in Kootwijk wat onderdelen getracht te scoren voor de BSA. Tja de tijd van een geeltje voor een teller en een joetje voor een claxon zijn voorbij. De handeleren vragen top prijzen om hun pensioen aan te vullen. 350 euro voor een Smith teller en 125 voor Claxon is bij elkaar meer dan 30 jaar geleden een complete Matchless/BSA kostte (tussen de 800 en 1000 gulden).
Enfin bij BSA de Groot maar eens een assorti bouten en moeren gekocht alsmede de juiste smeernippels.
Verder leuke mede restaurateurs ontmoet zodat je info krijgt dat het achter rek niet de juiste is. Martin heeft nog een goed achterspatbord liggen. Pat had het originele carter meegenomen met weer een nieuw nummer, maar wel een WM 20 nummer.
|
wm nummerje in het originele carter |
|
mottige onderkant vervangen |
|
uitgescheurde olie montage stuk eruit |
|
nieuw donor stuk |
|
2 stukken erin |
|
met lasnaden kit tzt afsmeren |
|
uitgewoont midden gat voor fender |
|
onder kant ook lekker gelast.. |
|
alles eruit en een stevige prop gedraaid |
|
prop er in en vast gelast
(te dik om te solderen) |
|
voorstandaard bevestiging heeft
al wat vulling gekregen
in de afgelopen 70 jaar |
|
dikke ringen gesoldeerd in voor spatbord v
oorkomen verder inscheuren en verdelen de kracht |
|
gaten vullen met een stuk M10 bout
en dan zilver solderen |
|
moet er nu deze ruimte zitten tussen wiel en front fender |
|
stud direct op spatbord of toch een afstand stuk ertussen
|
Wat is nu de oplossing van het voorspatbord " je hebt lange en korte voor vorken". Als je een 19 Inch wiel in een lange vork zet heb je een 1/2 inch verloop stuk nodig ... als je een 20 inch wiel hebt moet je een lange vork hebben.
zaterdag
2-11-2013 het gereedschap kistje maar eens aangepakt ...daar waren al wat Gamma scharnieren en eierkist sluitingen op gezet ...
|
nieuw scharniertje gemaakt |
|
uit een PC zijkantje |
|
proplassen om 'm vast te zetten |
|
als nieuw |