zondag 24 november 2013

BSA voortgang het middenstuk

door Ruud,

Afgelopen week flink aan de BSA bezig geweest.

Nadat we op Wormer beurs het nodige gescored hadden zoals Lucas Claxon, mooie Dunlop bandjes  (brede jopen van 3.5 voor en achter), messing kleplichter handeltje / choke handle, kleplichter armpje, stuurdemper, twee benzine kraantjes, accu bak delen met originele Lucas stempeling, plestiek accu bakkie waren we flink motivated om verder te gaan :

1 van de 2 leukste beurzen in Nederland 

breed bandje voor de BSA ?

Het achterspatbord erin hangen dus ....na 3 dagen passen en meten ben ik erachter gekomen dat je eerst de bak, de achternaaf, de primaire ketting kast en tenslotte de ketting kasten erin moet hangen en met ruimte die je dan over hebt moet je dan het achterspatbord pas erin gaan maken .....Ik kwam dus 0.5 tot 1cm ruimte aan de linkerkant van de motor te kort ...de ketting kasten zaten klem, en ik had geen zin om het spatbord asymetrisch te monteren.

zo voelde het achterspatbord zich

Dus wat hebben we gedaan : eerst maar de ketting schermen gericht. Er was wat mis gegaan met het onderscherm want dat was niet netjes rond en erg breed . dus flink aan de gaan met een ronde staaf van 34 mm en dan maar kloppen met je bolle hamer. Verder in  de weggesleten stukken nieuwe stukjes met zilversoldeer gezet. Ook de gaten voor de remlicht schakelaar dicht gelast: die zaten mi op een verkeerde plaats waardoor schakelaar onder een hoek van 90 graden moet werken.

stukje erin solderen



netjes recht gemaakt

De bovenkast had zo'n heerlijk uitgelubberd gat wat op de primarire kast zit. Dus dichtlassen en weer een nieuw gat in maken. De aansluiting op de primaire kast is natuurlijk pet ...dat ligt de hele tijd te jutteren. ik ga dus een stuk dun rubber er tussen zetten bij de final montage.

Enfin toen kwam de aansluiting op de primaire kast : ook die was flink ontzet door dat eea scheef had gezeten. Dus ook maar flink gaan uitkloppen. inclusief de buiten bol kant. Die is standaard ingedeukt lijkt wel. Toen kwam de grote koppelings puzzel ...

uitgedeukt bolletje

missende inpers moer erin gesoldeerd

Hoe zitten alle platen en kappen en een soort olie spat plaat ? Na veel gelees en denken heb ik eea uitgevonden: een olie spatplaat die middels twee speciale bouten, een fiber ring en grote vilt ring heen en weer kan bewegen als je bak stand veranderd. De koppeling past nu ook goed in elkaar . We hebben meteen maar een trekker gemaakt van een as van een auto uit de rommel garage van de buurman

trekker uit een stuk aandrijf as gemaakt

toepassing er maar ingeslagen ..

En dat hulp gereedschap voor die koppelings veer snap ik niet. Mi kan je meteen met de boor kop van een kolom boormachine de grote moer onder spanning houden als je met een haaksleutel de moer in het binnen schroefdraad in of uit draait.

Dan zit je in de hoek van het rempedaal, dus dat maar even meepakken: blijkt dat de bout waar het pedaal om draait met schroefdraad in het frame vast zit...tja daarom ging het niet los toen ik met een moker en een stuk aluminium aan het meppen was geweest. Enfin beugel en veer gericht, nieuwe bus gemaakt nadat we het gat geruimt hadden, en ook dat speciale ultra platte schroefje maar vervangen.

joekel van een conische ruimer voor oa rempedalen 
standaard zo plat ?

gerichte plaat en veer 

toch een nieuw schroefje 
Wederom valt het me op hoe degelijk en simpel de BSA parts in elkaar zitten . Ik heb al wat niet lekker werkende remstop mechanismes gezien ...
Ook de remstang zelf met de gaffel aansluiting die zelfs geborgt zit op het schroefdraad is perfect ! wel even een nieuwe stang gemaakt omdat men met het schroefdraad aan het knoeien is geweest.

gaffel met borging

nieuwe stang met dito veer en bus .
de vleugermoer opgepoetst

Vd week verder met de achternaaf en passend in het frame maken en dan wellicht 0.5 cm van het spatbord verder indeuken, want dat is in 1942 even wat makkelijk erin gemept ! Tja hij moest maar 50 mijl mee: alles er boven was meegenomen !

En Jeroen in Tilburg is ook bezig een M20 klaar te maken voor Normandie volgend jaar, vanavond kreeg ik onderstaande foto waar je helemaal enthousiast van wordt !

nog slechts in de primer is het al geweldig !
de primer is:  Brantho-Korrux  3in1