We hebben gaande de restauratie gekozen om van links naar rechts aan de motor te werken ( van voor naar achteren..)
Dus na voorvork , lamp , teller ( later komt hier nog een blog van, we wachten nl nog op onderdelen en ideen) zijn we aan de tank en zadel begonnen.
Zadel is makkelijk totdat je weer bij het voorste scharnier punt komt. Mi is dit bij Engelse motorfietsen een zwak punt. De BSA is men nog redelijk inventief geweest door een vet nippel op de lug op het frame te zetten wat de ronde levensduur van de bout wat verlengd.
Al slijpend en schurend kwam ik erachter dat het schroefdraad uit de linker kant van de voor bevesting verdwenen was. (als het er uberhaupt in gezeten heeft ...) Ik ben van mening dat de frame/zadel bout geborgt moet worden dus moet je in het zadel deel een schroefdraad 5/16- 26 gangen hebben en dan een borg moer erop zodat de bout niet lost trilt. Edoch het gat in het frame lug is natuurlijk uitgeleuterd dus met een boor van 8.6 mm heb je een redelijk nieuw rond gat . ( de ruimer van 9.0 gaat er natuurlijk niet door heen.
In 1e instantie van een 9 mm bout met kop 14 ( van de Volvo achterwiel ophanging) een 8.6 mm bout gedraaid met aan het eind de 5/16 schroefdraad. Edoch probeer een bout maar eens mooi rond af te draaien als je alleen een kop in kan spannen, zelf met center erop werd dit niet je dat. Dus uit zeskant staf van de metaal markt in Utrecht een nieuwe bout gedraaid.
Verder nieuwe flapppen gemaakt, daarna de zeskant veren steunen recht gebogen en schroefdraad opgesneden. Rest nog wat veren erin zetten, ik heb ze wel maar kan ze niet meer vinden na de laatste Triumph restauratie ...
opgeknapte zadel steun |
nog wat veren erbij ipv de fiets zadel veertjes |
nieuwe bout van 8.6 mm en borgmoer |
effe nieuwe flappies maken |
aangevulde voorraad zeskant |
Patrick had de bevestigings steunen aan de achter-onderkant er al af geslepen omdat de vorige eigenaar de bevestigings bouten eens lekker had aangedraaid door de tank heen ....(ook zo'n lekker engelse constructie). Zodoende kon met koper de de gaten gedicht worden. Ja nog wel even checken of ie dicht is, dus ik krassen en vond mi wel wat gaatjes in het messing dus brander gepakt , flux op de tank en extra messing op het gat leggen. lekker dik totdat de put gevlakt was.
met messing helemaal uitgevlakt |
Daarna aan de gang met strip van 5 mm om de beugels de buigen. Het plan is om met zilversoldeer ze op de vlakke gedeelte van de tank vast te solderen ( messing is mi te ongecontroleerd en CO2 durf ik niet aan, je blaast zo door de dunne rand heen...)
Dus na een 30 minuten kleunen en vijlen twee mooie beugels klaar. Toen meten en passen . Dan begint het slaapverwekkende traject ...hoe moet ie nu werkelijk zitten. Gat van tanklug op balhoofd in het midden , Shit dan moet de beugel 5 mm opzij tov de oorspronkelijk plek. Je begint je af te vragen of het frame en tank wel matchen... enfin ik vond zo'n 6 mm tussen beugel en tank wel mooi om de bout wat ruimte geven, maar dan steekt de buegel wel onder de tank uit. Ik had ook het gevoel dat de tank iets te gezellig naar voren hing ...
kijken naar mijn Matchless en Triumph tank zie ik dat je die beugel niet aan de buiten kant mag zien ....
Dan krijg je toch het idee dat er putten in de tank moeten zitten om de bevestigings bouten wat ruimte te geven...tja wat moet het nu zijn???
bevestigings beugel |
het ziet er wel kek uit |
zij aanzicht van tank bevestiging maar is dit nu te hoog en wat is de juiste plaats ? |
Verder snap ik het voorbevestiging principe van de tank niet. De tank heeft tussen balhoofd en de twee tank lugs in totaal 2 mm speel ruimte . Hier kan je mi geen stuk rubber tussen doen om trillingen op te vangen. Verder is het gat in de lug ovaal maar niet zodanig groot dat je een rubber bus om de bout kan plaatsen. Nu rust de tank keihard op de bevestings bout en dat betekend dus trillen... Wie weet hoe eea zit ...
Ik wil niet meteen beginnen het gat naar 15 op te boren en de lugs gaan uitbuigen met alle scheurgevaar vandien ..
dus bout, ringetje , busje, en rubberring maar de werking snappen doe ik nog niet.... de tank hangt tegen het balhoofd aan ...
Inmiddels met een lampje in de tank gekeken en daar zie je door gedrukte bolletjes zitten op de plek van de bouten en ook wat gaatjes vanwege het dooordraaien. de beugels heb ik al verder afgeslepen en liggen vrijwel vlak met de tank rand...( een compromis omdat we de doordrukking vol hebben met koper soldeer..
we komen er wel ..
uiteindelijk met zilver gesoldeerd en daarna met koper aan de kant want dat vult lekker ..
vervolgens uit rubberplaat ringen geperst ( van een pijp een eenmalige holpijp malen) en van 13 mm zeskant nieuwe bevestiging bouten gemaakt met borg gaatje voor een mooi koper draadje .
mbt de voorkant tank bevesting stuurde leon de volgende informatie :
zo komen we met behulp van de internet babbelbox tot de juiste oplossing !
Inmiddels met een lampje in de tank gekeken en daar zie je door gedrukte bolletjes zitten op de plek van de bouten en ook wat gaatjes vanwege het dooordraaien. de beugels heb ik al verder afgeslepen en liggen vrijwel vlak met de tank rand...( een compromis omdat we de doordrukking vol hebben met koper soldeer..
we komen er wel ..
uiteindelijk met zilver gesoldeerd en daarna met koper aan de kant want dat vult lekker ..
vast solderen met zilver en koper |
nieuwe bouten op maat gedraaid |
mbt de voorkant tank bevesting stuurde leon de volgende informatie :
Op de foto van Hans zie je het cupje met nummer 3, de rubber ring met nummer 4 en de flens met nummer 5. De tank rust op de borst van de flens. Die flens zit opgesloten in een cupje via een rubber ring. Die cup drukt de tankbevestiging tegen het frame de gedachten is dat de trillingen van het frame via rubber in het cupje worden opgevangen zodat de tankbevestiging niet uitlubbert op de borst van de flens. Dat is de theorie. Meestal zat de boel te los en werd het gat in de tank te groot en werd het ook nog eens conisch door het rammelende cupje.
Ik heb op één van mijn motoren van messing een passende vulring gedraaid en die via de binnenkant in de tankbevestiging gezet. Aan de buitenkant heb ik er een sluitring overheen gezet en dat goed vast aangetrokken. Dat werkt prima. Messing is zachter dan staal zodat als er iets slijt het de messing ring is in plaats van de tankbevestiging.
De achterbout heeft een dikkere borst dan de schroefdraad. De bout heeft een kleine zeskant voor de diameter van de borst. Over kop gaat een dikke brede ring waarop een dik rubber zit (rond ongeveer 2,5 cm, dikte ongeveer 15mm)dat gaat langs onder door de tanksteun aan het frame. Op de bovenkant van de tanks steun komt een ring van dezelfde maar veel dunner den daarop rust de tank. Omdat de schroefdraad kort is en eindigt met een borst kun je de bout niet door de tank draaien. Door de kop van de bouten worden meestal gaten geboord om ze met ijzerdraad te borgen.
zo komen we met behulp van de internet babbelbox tot de juiste oplossing !