zondag 29 januari 2017

3HW pannenkoeken bakken

door Ruud,

Op de Triumph 3HW zit een zijstandaard van het type grote rechte pijp met een kraag aan het eind.
De lenige motorrijder dient na het bestijgen van de motor deze standaard in een veer te klikken die op de achterste frame buis is bevestigd,

 De veer voor de fieldstand was in de loop vd tijd verdwenen dus zelf maken !

veren geschikt voor de fieldstand ?


Normaliter maken we alle plaatdelen en beugeltjes uit oude computer kasten /rekken of stelling materiaal.
Helaas leent zich dit niet goed om een verende veer van te maken.

We zijn gestart met een stuk RVS uit de zijkant een semi professioneel koffie zet apparaat wat in de container ging, maar het veren was maar zozo.  Deze actie leerde wel dat de vorm niet makkelijk is . zeker omdat de welving niet haaks op de strip zat.  Verder moet de veer naast klemmen ook zorgen dat de fieldstand niet overal tegen aan ligt te rammelen , en het moet passen in het achterste gedeelte tussen frame, voetsteun en pannier racks.

met veel RVS plaat materiaal...


Een ochtend kleunen eindigde met twee prototypes :



no 1 van aluminium voor de vorm en maat


no 2 van RVS 1 mm wat  uiteindelijk niet veert

Dus toch op zoek naar veren staal .....na een ochtendje in background denken waar zit verenstaal strip in kwam in de keuken de oplossing in zicht : RVS pasta knijpers of van die pannenkoeken spatels.
Dus op naar de kringloop !  we eindigde met 3 spatels in de prijsklasse van 0.20, 070 en 1.00 euro. Zelfs daar maken ze onderscheid in dikte wat resulteerd in een andere prijs.


Eerst maar eens via de theoretische weg een tekening gemaakt ( op een pizza doos 20 mm rond en dan de gewenste vorm erom tekenen.)

werktekening op piza doos

Daarna met de dunste spatel aan de gang, spul knipt fantastisch lekker op mijn nieuw geslepen plaatschaar.
Besloten om de welving gewoon haaks in de strip te buigen en de gewenste hoek maar in de montage stand op te lossen. Het staal van 0.3 boog vrij makkelijk om een pijp etc heen, Bij het haaks ombuigen begon het te scheuren ..( was maar prototype 3 ).   de hoek en welvingen waren goed alleen de veerkracht was te weinig vanwege het te dunne materiaal.

te dun prototype 3 van 0.3 mm
Op naar het uiteindelijke model met een koekenpan spatel van 0.5 mm.
Ook dit was goed te knippen en goed te buigen maar de veer werkte niet echt optimaal vwb postioneering. Uiteindelijk hebben we twee opsluitplaatjes gemaakt die de veer inklemmen op het lip aan het frame. nu heeft de veer een duidelijk afsteunpunt ipv de 2 x M6 boutjes.

model 4 en uiteindelijk OK

we hebben ook nog geprobeerd een pannekoeken spatel van 1 mm te buigen maar daar zat zoveel koolstof in dat de strip alleen maar brak...

op naar het volgenderestauratie deel ..( achternaaf met nieuwe lagers en as, remtrommel , schoenen etc)