woensdag 4 januari 2017

Triumph 3HW spatborden

door Ruud,

Afgelopen week met het achterspatbord aan het worstelen geweest.

Altijd een uitdaging zo'n spatbord. Zeker als het 70 jaar voor zien is geweest van vele achterzitjes en al een paar keer gerepareerd is.
Het recept is :


  • Verwijder alle beugels middels wegslijpen van de klinknagels.
  • uitdeuken  
  • gaten dichtlassen /solderen
  • houten mal maken van ca 4 cm multiplex van de binnenkant spatbord
  • spatbord overal even breed maken met de mal inclusief de juiste radius
  • beugels er pas in maken , zetten we vast met M5 slot bouten , met klinknagels sla je nl de hele vorm weer aan gort
  • passen in het frame
gaten dicht maken middels solderen van M8 bouten

beugeltje namaken
altijd spannend of ie goed past
met de juiste radius etc 

Dat passen in het frame geeft wel problemen. Ik kom 2 cm tekort op de beugels die aan het bagagerek moeten komen. Alles geprobeerd om te smokkelen bij de olietank dwarspijp van frame maar helaas. 
als zo'n spatbord gewalst wordt hebben ze mi het proces niet helemaal in de hand wat de straal is.. zeker in WOII namen ze het niet zo nauw. Dus we moesten eea er maar onder spanning inzetten ( dus niet te teveel plamuur gebruiken want dat springt er af.  Het achter stuk levert ook nog problemen op : dat was veel te breed....dus met de houten mal dit ook maar in shape kloppen.  uiteindelijk moet de afstand rand spatbord tot hart as overal hetzelfde zijn wil je de band mooi evenwijdig zien lopen met het spatbord. Uiteindelijk lukt dit aardig .  

passen en meten 


Er moesten ook wat beugeltjes gemaakt worden om het achterste gedeelte vast te zetten , dus eerst een beugel gebogen voor in het spatbord. Daarna met 2 stukjes pijp van 14 rond afstand pijpen gemaakt. Om geen rechte overgang te krijgen hebben we een pers malletje gemaakt. Heel simpel met twee strippen en een gat van 17 mm  pers je een mooie radius in de pijp. Net voordat ie dicht gaat stop je er nog een stuk 1.5 dik staal in zodat het uiteinde lekker vol er uit ziet.

malletje met twee geleiding stiften van 5 mm
zodat eea symmetrisch wordt geperst

op 15 mm waterleiding pijp uitproberen

iedereen die een beetje sleutelt heeft een pers thuis 

mooi beugels die ook stevig heid
moeten geven voor  de pannier racks


Volgens de rolmaat is alles precies aan de maat maar ik zie op het oog nog een afwijking naar links...toch verder zoeken waar deze afwijking van komt.
enne de onderste ketting kast rand uit india (  tis zo zacht als boter)  pastte bijna . Alleen gebruikt ie de bevesting bout van het voetsteuntje wat eigenlijk het onderste gat van de lug moet zijn.
Oh ja het rechter pijpje van het achterspatbord moet eigenlijk een beetje verbogen worden zodat de standaard stopper met wat meer speling er langs gaat. Een BSA M20 heeft dit ook herinnerde ik me van 2 jaar geleden ...

volgende stap :  de pannier racks erop maken !