door john
Ziehier de vette kop en grote klep van m'n Norton 16H. Ik had niet gedacht die woorden nog zo te kunnen gebruiken na die Nieuwjaarsborrel van een aantal jaren geleden bij welke gelegenheid iemand de cylinderkop en klep van zijn brommer beschreef in die bewoordingen; een ander grapte dat de toevoeging 'vet' en 'groot' wellicht ook van toepassing konden zijn op het hoofd en de mond van enkele DVMAers hetgeen de eigenaar van de bewuste brommer (die ook net nog een van Sjaak's oliebollen naar binnen schoof) geheel in het verkeerde keelgat schoot.
Grote kleppen en vette koppen zijn dus geen zaken om grappen over te maken. Daarom hier de uitleg dat de vette kop slaat op de cylinderkop waar 1.5 mm vanaf gevlakt is; dat is een serieuze zaak omdat een van de oorzaken waarom een 16H niet zo hard gaat een te lage compressie is. Dat zal nu deels opgelost zijn. Veel meer kan er niet af omdat de zuiger anders de kop raakt.
De grote klep lost een ander zijklep probleem op; er komt gewoon niet genoeg benzine naar binnen. Daarom is de zitting van de inlaatklep nu stevig opgeboord en een veel grotere klep uit een Chevrolet gemonteerd. Vergelijk de fotoos; vroeger waren inlaatklep en uitlaatklep even groot.
Samen met de langere aanzuigbuis en grotere carburateur verwacht ik er veel van!