zaterdag 16 februari 2013

Tappets en tappetguides vervangen

door Peet

De cams van de AJS leken wat afgerond. Bij nader onderzoek bleek dat ze waren afgesleten. Daar zou je waarschijnlijk nog wel een heel eind mee kunnen rijden, maar ja, je bent toch lekker bezig; dus vervangen. Op e-bay gustig een vervangend paar gevonden.

links oud, rechts de vervanger

De nok is hoger maar dit schijnt de juiste vorm te zijn. Het betekent wel dat de oude nokken erg zijn weggevreten door de tappets, maar dit schijnt vaker voor te komen. (of de kleppen gaan straks hun eigen leven leiden!)

de boosdoeners?

Bij het onderdelenfonds van de AJS/Matchlessclub NOS tappetguides besteld en Cornucopia had nog NOS tappets liggen.

boven de inlaatversie en onder de uitlaatversie met een
gleuf voor de vermaledijde ring voor de valvelifter

De guides gaan niet makkelijk uit het carter. Wellicht dachten ze bij AJS dat ze zo goed waren dat ze nooit vervangen zouden hoeven te worden...... Maar ze moeten er echt uit omdat de tappets niet op een andere manier te vervangen zijn.

Dus op zoek naar het juiste stuk gereedschap. Lex wilde het uitlenen maar het apparaat in zijn bezit is op het ogenblijk helaas niet compleet. Ik vond het benodigde gereedschap bij een mede clublid van de AJS/Matchlessclub. Hij heeft het zelf gemaakt naar een origineel voorbeeld en noemt het: Klepstotergeleider demonteergereedschap wat natuurlijk een mooie vertaling is van Tappet-guide Removing Fixture. Mooi om via de link te zien hoe hij het apparaat gemaakt heeft.

Afspraak gemaakt, alles in een krat geladen, een paar gevulde koeken mee en op weg naar Jos. Hij blijkt een zeer efficiënt ingericht schuurtje te hebben waar werkelijk alles is te vinden om een middag lekker te sleutelen. Dus aan de slag.... Het gereedschap vastgezet op het halve carter en flink stoken.....

geduld is wel een schone zaak.....
Gelijkmatig verwarmen tegen scheuren schijnt wenselijk te zijn....
Langzaam, stukje voor stukje naar boven draaien......
en maar stoken......
Hetzelfde trucje voor de andere geleider en voila...
ze zijn eruit!

Op de drie foto's lijkt het snel te gaan maar de praktijk was anders. Nadat de guides eruit waren leek alles voorspoedig te gaan verlopen. Maar zoals wel vaker gebeurt, zit iets wat simpel lijkt toch weer wat tegen.

De eerder genoemde vermaledijde ring (voor uitleg van het woord vermaledijde zie het verslag van de BOM Veteranentoer 2012) rondom de uitlaattappet gaf problemen. De ring wordt gebruikt door de valvelifter om zijn werk te kunnen doen. Deze ring bleek enorm lastig los te krijgen. Er was geen keuze, hij moest eruit omdat ik geen nieuwe had en hem dus moest gebruiken. Jos heeft uiteindelijk een soort wigje geslepen en ja hoor: los!

De 'karaktervormende' ring zou Hans zeggen........
Terwijl we een kop Engelse thee namen lagen de nieuwe guides in de vriezer (alle beetjes helpen). En daarna het geheel weer goed heet stoken en de guides met de tappets in de gaten laten zakken. En dat gaat erg makkelijk en voor je het weet schiet zo'n ding te diep...... dus als de donder weer omhoog drukken.... anders hadden we weer het geheel kunnen uitpersen!


precies de goede diepte.....
die vreten niks meer weg....

De nieuwe cams lopen soepeltjes tegen de tappets en nu maar hopen dat de klepveren genoeg speling over houden. We zullen het zien...

En dit is weer een mooi voorbeeld van iemand die gewoon voor jou een zaterdagmiddag opoffert om je te helpen om je oude motor weer op de weg te krijgen!
Thanks Jos!