Ik zal wel de enige zijn, maar als ik een carter in elkaar zet dan moet ie altijd tig keer in en uit elkaar. Dus zo ook met het Triumph 500cc-tje.
met onze eens in de 10 jaar in elkaar zetten halen we nooit winst uit sleutelen... |
Zoals in vorig artikel gemeld eerst met een injectiespuit 50 cc olie in de aandrijfas gespoten om de sludge pijp vol te krijgen. Lekkere dunne SAE 30 van de 3TA primaire kast gebruikt want dat loopt nog met 5 graden in de werkt plaats.
50cc olie in de sludge pijp ! |
We hadden alle tapeinden reeds eerder schoongemaakt en gangbaar gemaakt. Altijd een gepiel vind ik die dingen met die moeren erop, moet d'r een kant wat stroef gaan of moeten 2 kanten lekker gaan. Straks in het blok zal je zien dan zit er weer een moer helemaal op het eind en de andere kant heeft net 3 gangen ...
Ook de nokkenas was al eerder opgeknapt: met een diamant vijl, ooit gekregen van mijn broer die gereedschapmaker is, kan je met wat WD40 en veel geduld alle geharde vlakken weer mooi egaal maken.
diamant vijl en gladde nokken |
Ook de krukas met de kogellager / aandrijfzijde zat al middels warm stoken in het carter. Gewoon het carter op de gaskachel leggen en dan voluit zetten en na 10 minuten is ie lekker heet. Voordeel: het geeft geen weken lang opmerkingen als moeders in de keuken de oven gebruikt.
Dan Siliconen kit (gewoon klein tubetje van bouwmarkt) op het ene carterhelft, andere carterhelft erop en de boel met de tapeinden vast zetten. Ja dat klinkt makkelijk maar eerst zit de nokkesas klem grr..... Blijkt dat je eerst alle draadeinden moet vastzetten / aandraaien, schijnbaar zijn de stukken aluminium niet zo star zodat je om de 5 cm de klemming nodig hebt. Daarna ga je eens zien waar alle teveel aan siliconen uit is gekomen. Flink als een gynacoloog met je vingers in het donkere gat voelen en wrijven. Als er een klodder kit in je oliepomp komt ben je de sigaar!
Lekker met je vingers in een carter voelen |
Enfin, dan wil je de krukas draaien en blijkt ie muurvast te zitten! End-Play minus veel-ste-veel ! Dan de manual raadplegen maar daar heeft de schrijver waarschijnlijk door onvolledige informatie of tijdsdruk in de jaren 40-50 geen info over opgeschreven.... Dan maar vloeken in de kerk ofwel met twee bandenlichters proberen ruimte te creëren tussen buitenste kruk en carter. Dat lukt wonderwel maar er loopt ergens nog iets aan en dat geeft geen goed gevoel.
foute tooling maar werkt wel |
Het kan niet zo zijn dat je de uitzetting bij verwarming gaat opvangen ergens in het midden van de krukas. Het reserve blok heeft echter ook geen speling maar daar zit SAE dikke stroop olie in die al 40 jaar niet gedraaid heeft: niet representatief dus.
Toch maar het blok splitsen, kunnen we meteen zien hoe de siliconen pakking verspreid is. Om het linker zijlager los te krijgen met de brander het carter opwarmen omdat de hele handel niet op het muur- gas-kacheltje past.
Dan de krukas in de pers (lees bankschroef) zetten en persen maar om de buitenste krukas delen dieper in elkaar te krijgen (remember dat dit tevens de sludge pijp is die de twee buitenste krukas delen verbindt). Meeting leert dat er niet veel gebeurt. Oh ja eerst maar eens de klem bouten los maken. Weer persen nu krijgen we 0.2 mm extra ruimte: pfff.
Dan hele handel weer in het carter zetten, opstoken voor het linker lager, veel minder siliconen op de helft en in elkaar zetten. Nog even 1 keer de banden lichter erin, schijnbaar een "klemmetje " en zowel nokkenas als vliegwiel met lagers lopen als een zonnetje !
0.2 mm verder in elkaar persen |
Dan de volgende uitdaging: tandwielen met pers passing in de praktijk met een "moker " (jawel 40 jaar geleden geleerd van de heer Mossel die mechanische technieken gaf op de HTS Hilversum) op de assen krijgen. Ik had de spietjes bij demontage in een zakje gestopt met een kaartje van welke as ze kwamen, want dat scheelt weer rode hoofden want die dingen gaan er errug strak in, je moet ze zelfs met een tangetje in de as knijpen. Timmeren met nylon hamer etc wordt allemaal niks: de dingen schieten weg en dan lig je weer op de grond met een magneet het ijzervijlsel van de afgelopen weken bij elkaar te trekken samen andere weg gesprongen ringen en moeren. Wat dat betreft kan je beter in de keuken sleutelen die is schoner, veel minder vol en lichter.
zoek en gij zult 'm vinden |
Geleerd van het opwarmen van het carter dacht ik: doe eens gek leg die twee tandwielen op de kachel en ga de omgekeerde "Bol en Ring van s' Gravenzande" truuk eens uithalen want dat persen (lees gewoon meppen met een ALU hamer) van zo'n tandwiel met een spietje erin dat is toch een niet gecontroleerd proces. Het carter ligt altijd op zijn zij en draagt niet echt, of als je het in de bankschroef hebt staan heb je het gevoel dat je door het ALU carter heen gaat. (ooit heb ik een Harley Carter gescheurd maar dat was omdat het 50 jaar oid onder water had gelegen, maar dan baal je wel even !)
Na 10 minuten was het tandwieltje op temperatuur en met een dikke handschoen aan gleedt ie smooth over de nokkenas! Echt een aanrader om dit zo te doen. Linksdraaiende moer voor olie pomp erop en vast zetten! Daarna hetzelfde recept voor de krukas aandrijf tandwiel, ging iets moeilijker, hier moest nog even een bus en nylon hamer aan te pas komen. Uiteindelijk ook de moer erop en aandraaien totdat ie echt vast zit.
Tot slot het centrale tandwiel erin met een stel duidelijke merk punten voor de timing. Over merk punten kan je ook een boek schrijven over duidelijkheid en de overwegingen die je maakt bij montage ! Helemaal leuk wordt het als men in het verleden onderdelen van andere modellen heeft gebruikt en zelf merkpunten aan het slaan is gegaan, of zoals ik laatst ( Honda Black Bomber) giet randen aanzag voor merkpunten. Tja, boven de 50 worden de ogen wat minder en brillen met dubbel focus en beetje vettig en slecht licht enzo helpen nu niet echt om een goed beeld te krijgen ...
Maar bij de TRW / Triumph heeft men een "Eledery Friendly" design gemaakt dus fluitend in het donker kan je de 3 wieltjes op tijd zetten!
Al met al kostte bovengenoemde assembly activiteiten 3 uur !
Next steps: kleppen en veren in de cylinderkop monteren en kleppenlichter mechaniek namaken (want dat miste en het alternatief was na 40 jaar in grond gelegen te hebben "buiten de toleranties" (het was gewoon weggerot).