Afgelopen dagen bezig geweest met he namaken van het kleppen lichter mechaniek (waar haalt die toch al die tijd vandaan zullen de lezers wel denken ?).
Bij de man met paardestaart uit Amersfoort hadden we compleet kleppendeksel met kleppenlichter arm etc gescored. Nadeel was dat het exemplaar toch minstens 30 jaar buiten in de regen / grond had gelegen: dus de scherpe kantjes waren er wel af.
roestbruin na 30 jaar buiten |
Eerst maar in de kruipolie zetten dacht ie nog, en na 2 dagen het armpje in de bankschroef gezet en dan met een Bahco op het deksel wat wrikken. Ja, hij ging steeds meer heen en weer totdat ook hier kabouter spillebeen "krak" hoorde! Armpje afgebroken! Blijkt dat het op een gekartelde as zit en met een spie wordt vastgezet en met een moment van een 40 cm Bahco op die arm wil dat gietijzer van 2 mm dik wel breken.
en krak deed het armpje |
Ok, verder prutsen dan maar, we kunnen de nokken wellicht gebruiken dus de hele handel maar eens stralen en daarna in de kruipolie. Werd ook niks, ook hier brak het gietijzer van de nok af. Inspectie leerde dat de nok ook zoveel was weggerot dat ie te kort was geworden. Uiteindelijk hebben de nokken moeten doorslijpen om de as eruit te krijgen
doorslijpen om los te krijgen |
Conclusie na het demontage debacle: alles zelf maken. Dus met het indertijd meegeleverde kleppendeksel aan de gang als volgt: men neme 20x20 mm staf en een mooie 8 mm as uit een telefooncentrale van 40 jaar geleden en het edele handwerk kan beginnen!
Mooi gat boren en ruimen zodat de nok soepel over de as gat. De as liep na wat poetsen heerlijk in het aluminium deksel. Daarna vijlen, zagen, en weer veel vijlen. Klaar zou u denken ? Kom je tot de ontdekking dat de nok te kort is want die van het voorbeeld was wel erg kort geworden.
Zoals wijlen Geert Jongerden zei: je moet "voordenken" en niet "nadenken" want dan ben je te laat..... Dus eerst maar eens kijken hoe eea nou echt werkt en wat de minimale maten zijn.
De werking is dat een gefixeerde nok (of arm) van de kleppenlichter as in rust op het kleppenhuis rust. Als de arm verdraaid dan duwt de nok de kleppen stoter plaat (die met die kartels om de klepspeling te stellen) omhoog. Het nadeel van de twin motor is dat je twee uitlaat kleppen tegelijk omhoog moet brengen dus twee maal zoveel kracht als een single komt op de arm en stuur handle.
Aan de slag met een nieuw stuk ijzer, deze keer gingen we het anders doen: we gaan eerst het ronde gedeelte maken en daarna met zilver een stuk van 6 mm staal voor de arm/nok erop solderen. Zo gezegd zo gedaan. Deze methode beviel beter als de vorige: alles maar weg vijlen en slijpen (dat slijpen met de flexschijf geeft ontzettend veel stof en met een open motor blok in de buurt is dat vragen om toekomstige problemen (slijpt de cylinders lekker tijdens het rijden).
model 2 met de gesoldeerde nok arm |
Uiteindelijk ook veel rond vijlen ( zo'n origineel gietstuk namaken is altijd een soort metaal boetseer klus) en de nok paste op de as goed in het huis. De nokken met opzet te lang gelaten dus middels het meten van de afstand tussen deksel en kleppen huis kon eea ingekort worden.
Daarna begon het finetunen van het stuk metaal, want denk maar niet dat eea meteen soepel loopt. Bij draaien van een vierkant gaat de diagonaal naar buiten, dus maar een radius eraan vijlen, de speling van de nok tussen huis en onderkant schotel moet lekker voelen.
Na een uur of wat was eea OK. Inmiddels bedacht dat de 1ste mislukte nok toch gebruikt kon worden door met zilver een stukkie staal erop te solderen (zilver soldeer is nl een hele sterke verbinding).
model 1 met gesoldeerd stukje |
compleet deksel |
Tot slot nog een wartel uit zeskant messing gemaakt voor de ontluchting en met een stuk koper pijp van een gasinstallatie van 30 jaar geleden voor die carter ontluchting was het kleppen deksel met alle toeters en bellen helemaal af.
stoer blok ? dacht het niet ... |
Doorloop tijd 3 maanden totale werktijd 10 uur...
De meeste TRW's hebben de kleppenlichter eraf gegooid maar ik wil dat ie compleet wordt met alles erop en eraan werkend.