Logische stap na de carter assemblage is de cylinder en kop. Dus zo geschiedde (ja het valt niet mee je te concentreren en je aan het plan te houden, ik om hier nog op terug).
500 cc Klep Zeiker |
Met een klepzijker (ik was altijd al fan van Eric Schreurs) heb je even wat meer werk aan de cylinder maar dan verder geen gezeur met tuimelaars enzo. Het was voor het eerst dat ik met een kleppen veren tang een gecontroleerde assembly heb gedaan. Waarschijnlijk was de bij Hans aangeschafte tang precies voor een Triumph gemaakt.
perfecte kleppentang |
....en met wat vet blijft de spie beter plakken (ik snap niet hoe Arnold vorig jaar in Oosterbeek in het donker een gebroken klepveer van zijn Norton op dezelfde manier heeft vervangen) |
het mooie afstel mechanisme |
Het inkorten van de nieuwe 0.2 overmaat zuigerveren van Peter Classic Bikeswas ook een "onvergetelijke " ervaring.
Ook daar zal ik wel de enige zijn die weet dat het mis kan gaan bij het op maat maken: je bent vreselijk voorzichtig, veren in een klein electronica bankschroef met rubber bekken gezet, heel voorzichtig vijlen, meten en weer vijlen en dan passen: shit veel te ruim. OK je hebt er nog 1 dan moet die maar voor de compressie zorgen. Bij de laatste (olie) veer ging het mis: hij stak iets te ver uit de bankschroef en ik zette iets te hard aan en krak zei de veer, en nodertju zei pikmans.
en krak zei de "veer " |
1 cm teveel ingekort ! |
mooi origineel doosje vd nieuwe veren |
Koppakking er op, tja dat gaat natuurlijk niet zomaar, een stuk of wat gaten zijn te krap. Je kan natuurlijk door rammen maar dan krult het koper en vulmateriaal op en als je de kop erop zet dan ben je weer materiaal aan het pletten waardoor de kop niet egaal vlak op de cylinder komt. D'r zitten nl van die kragen om een aantal studs.
Assemblage tijd 2 uur ( ja we hebben 'm weer 3 keer in elkaar gezet zoals Sander het zegt ).
het begint wat te worden |
de kop laten we nog even los |