dinsdag 12 februari 2013

Triumph TRW cylinder en kleppen

Door Ruud

Logische stap na de carter assemblage is de cylinder en kop. Dus zo geschiedde (ja het valt niet mee je te concentreren en je aan het plan te houden, ik om hier nog op terug).

500 cc Klep Zeiker 

Met een klepzijker (ik was altijd al fan van Eric Schreurs) heb je even wat meer werk aan de cylinder maar dan verder geen gezeur met tuimelaars enzo. Het was voor het eerst dat ik met een kleppen veren tang een gecontroleerde assembly heb gedaan. Waarschijnlijk was de bij Hans aangeschafte tang precies voor een Triumph gemaakt.

perfecte kleppentang
....en met wat vet blijft de spie beter plakken
(ik snap niet hoe Arnold vorig jaar  in
Oosterbeek in het donker
een gebroken klepveer  van zijn
Norton op dezelfde
manier heeft vervangen) 
Het moet overigens gezegd worden dat Turner en zijn ontwikkelaars een prachtig kleppen-stel mechaniek hadden bedacht. De klepstoters zitten met een brede fijne schroefdraad in de nokvolgers en kunnen middels een soort tandwiel wat je met een schroeven draaier verdraaid, gesteld worden. Een veer en nokjes onder de schotel waar de klepsteel tegenaan komt zorgt ervoor dat eea is geborgd. En op het kleppen deksel zijn de in en uitlaat speling (0.004 en 0.006) met slagletters erin geslagen. Kortom er  kan niks mis gaan !
het mooie afstel mechanisme
Vanwege het motto: "we rijden er toch maar 2 keer per jaar op en daarom gaan we geen nieuwe zuigers en cylinders honen" hadden we (en mede op het advies van de DVMA mannen tijdens de oliebollen fuif van Sjakie: niks aan doen, ik zie helemaal geen strepen ... ja wat wil je met een 40 watt lamp en 5 man om de cylinder) alleen de hoonsteen erdoor heen gehaald. Verder met de dremel de bovenste rand uit de cylinder weg geslepen. Wel een set 0.02 overmaat veren gekocht  omdat er toch een olie schraap veer was gebroken bij het schoonmaken van de zuiger.

Het inkorten van de nieuwe 0.2 overmaat zuigerveren van Peter Classic Bikeswas ook een "onvergetelijke " ervaring.

Ook daar zal ik wel de enige zijn die weet dat het mis kan gaan bij het op maat maken: je bent vreselijk voorzichtig, veren in een klein electronica bankschroef met rubber bekken gezet, heel voorzichtig vijlen, meten en weer vijlen en dan passen: shit veel te ruim. OK je hebt er nog 1 dan moet die maar voor de compressie zorgen. Bij de laatste (olie) veer ging het mis: hij stak iets te ver uit de bankschroef en ik zette iets te hard aan en krak zei de veer, en nodertju zei pikmans.

en krak zei de "veer "
1 cm teveel ingekort !
mooi origineel doosje vd nieuwe veren
Vervolgens veren op de zuigers (geen issues pffff) en een sloot olie in het carter gegooid, de small ends nog even flink in-ge-olied en dan de cylinders op de parallelle staande zuigers zetten. Effe proberen of het zo gaat, niet dus. Toch maar 4 brede tiewraps om de zuigerveren gedaan en dan de cylinder er op drukken. Aan het eind de tiewraps die om de zuigerstang hangen door knippen en tenslotte de cylinder vast zetten met ringen, moeren en kopervet.

Koppakking er op, tja dat gaat  natuurlijk niet zomaar, een stuk of wat gaten zijn te krap. Je kan natuurlijk door rammen maar dan krult het koper en vulmateriaal op en als je de kop erop zet dan ben je weer materiaal aan het pletten waardoor de kop niet egaal vlak op de cylinder komt. D'r zitten nl van die kragen om een aantal studs.

Assemblage tijd 2 uur ( ja we hebben 'm weer 3 keer in elkaar gezet zoals Sander het zegt ).


 het begint wat te worden 
de kop laten we nog even los 
Volgende stap: het kleppen deksel en kleplichter mechaniek maken.