The noble art of Knurling, of het ribbelen van een ring..... The girder voorvork van de AJS 18 is in prima staat. Bijna geen speling op de assen en alles netjes in lijn.
eenvoudige maar doordachte constructie |
De ringen waarmee je de speling op de assen controleert zijn echter buitengewoon dun. De originele ringen hebben geen ribbels, maar om de speling makkelijk te kunnen controleren worden ook geribbelde ringen gebruikt. Deze 'knurled washers' zijn te koop maar ook zelf te maken. John had aangegeven dat hij daar een apparaatje voor heeft en dus aan hem gevraagd of ik dat mocht gebruiken........
Ondanks dat ik een aantal weken geleden binnen 10 minuten een beitel van John's draaibank voor altijd onbruikbaar had gemaakt kon ik gelijk langskomen om er een aantal te maken. De garage was lekker warm gestookt met de Zibro en ook Hans was gekomen voor de nodige geestelijke ondersteuning. Na een instructie, met de nodige humor van John, lekker aan de slag.
De gladde ring wordt op een pas-gemaakt asje geschroefd en in de draaibank geplaats. Het knurling-apparaatje wordt er daarna tijdens het draaien tegenaan gedrukt.
en daar komen de ribbels........ |
Onder het genot van een biertje en gezellig gekeuvel werd de ene ring na de andere gedraaid. Voor een beginneling gaat er wel enige tijd in zitten: 'Schiet 't al een beetje op Peet, best wel knap hoor ..... acht ringen in anderhalf uur ......'
een knurled washer in een AJS girder..... |
En dit is weer een voorbeeld van dat er altijd mensen van ons cluppie voor je klaar staan om raad te geven, om te helpen of voor een opbeurend woord (als je tijdens je restauratie weer eens iets onverstandigs hebt gedaan)